Det är en tradition i Karlskrona! Med sommaren kommer även allsångskvällarna på bibliotekets lilla bakgård. Ikväll ersattes bakgården på grund av byggnadsarbeten av bibliotekets hörsal. Den snabbt fullsatt och mer därtill.
Publiken bjöds på visor av musiker från Visans vänner i Karlskrona, ett av de mer spektakulära numren kanske var Anders Neilan som spelade dragspel och Kazaa – samtidigt, och som slutkläm den lokala skönsjungande trion Last August.
Som traditionen bjuder arrangerade idag BMC (Blekinges MotorCyklister) det de själva beskriver som Sveriges största MC-kör på vackra småvägar genom Blekinge. Man samlas i Sölvesborg och stannar i varje stad och sjunger nationalsången på sin väg österut. I Nättraby har befolkningen gått man ur huse för att heja på kortegen.
När man på eftermiddagen rullade in på Stortorget i Karlskrona var det dags för prisutdelning för de ekipage som varit med hela vägen (total körsträcka ca 20 mil) och givetvis nationalsången igen
Flottracet 26 gick av stapeln idag Kristihimmelfärdsdagen i Karlskrona mellan Marinmuseum och Kungsbron, BTHstudenter vs Kadetter från Marinen paddlade i egenbyggda flottar nämnda stäcka. Ett tiotal ekipage startade alla kom i mål på ett eller annat sätt. Uppfinningsrikedomen var stor, vissa flottar hade större chans än andra att klara sträckan. Flertalet studenter var på studiebesök i Uppsala, när den legendariska paddlingen skedde i Fyrisån vid Valborg. Många bra tips och ideer följde med hem till Karlskrona bla om flytvästar.
Racet körde i flera heat. Först i mål kom ChiliCheese, men var de snabbast? När sammanräkningen var klar så stod de som vinnare i snabbhet på tiden 12:14. Det röstades även om snyggaste ekipaget och där vann BTHlaget Lollos matroser med trosor. MCT Brattberg som var en av sponsorerna, utsåg sitt favoritlag vilket blev Rååks änglar.
Regissören Martin Sandin har en del gemensamt med de sex killarna från lilla Rottne utanför Växjö visar det sig. Han har till och med haft en av dem som elev i svenska en gång i tiden. Dessutom är även han bördig från småländska djupa skogar.
1991 formades gruppen the Ark av de sex lite vilsna grabbarna med starka personligheter. De kände sig alla en smula utanför och när de fann varandra blev musiken ett sätt att bearbeta de känslorna.
Med mycket arkivmaterial från bandet blandat med nyfilmat material får vi en varm och lättsam berättelse på och bakom scenen.
The Ark har alltid stuckit ut, gått sina egna vägar och tagit ut de flesta svängarna. En händelse som får hela biosalongen att liksom hicka till är när den kareksmatiske trummisen berättar om spelningen där det blev väl många öl. Efteråt räknade han till 12 flaskor runt trumsetet. Ola drog honom avsides och med handen på axeln sade han; fan! Det där får inte hända igen!
På spelningen dagen efter drack alla vatten.
2006 gjorde bandet en spelning på svenska ambassaden. Ett flygplan passerar över området och frontfiguren Ola Salo säger ord han för evigt kommer ångra. Pressen är inte nådig. En tidning skriver ”de skämde ut kungaparet”.
Drömmen om att slå igenom även i USA dog där och då.
I filmen beskriver en av medlemmarna att ”jag blev lite arg på Ola”.
2011 splittrades bandet men har senare återförenats för tillfälliga spelningar.
I slutscenen får vi se Olas föräldrar som var på återföreningskonsert i Växjö. Ola frågar om de fick stolar, om de sett och hört bra. Pappan svarar, att du orkar hoppa runt och skrika så… Jo, svarade Ola, det blev lite skrikigt.
Mamman lämnar då över en påse egenodlade paprikor och en stor Aubergine med kommentaren, det är från oss och Katarina.
En av musiksveriges riktiga giganter fyllde kyrkan i Tving. Han har valt en vårturné i totalt 19 kyrkor runt om i de sydligaste delarna av södra Sverige. Ikväll gästades kyrkan i Tving av Hasse Andersson och vilken show det blev. Allt från de mest kända sångerna till andra låtar han valt ut för att passa i kyrkorummet, som han själv uttrycker det.Runt 450 personer fyllde kyrkan till bredden.
Idag har delar av Linslusfoto tagit sig en vända till Kalmar och sandskulpturfestivalen i Kalmarsundsparken. Här pågår arbetet intensivt med att skapa helt fantastiska skulpturer helt i sand. Konstnärerna kommer från Sverige, Mexico, Indonesien, Kanada, Ukraina och Polen. I morgon fredag är det färdigskulpturerat då ska en vinnare utses.
För femte året gick kväll Fridlevstads egen spökrunda av stapeln. Kl 18 går premiären och då i form av en lite mer barnvänlig runda. De medverkande lyckades dock få både fotografer och övriga besökare att hoppa högt flertalet gånger. Senare under kvällen går ett par ”vuxenrundor” där skriken brukar eka över byn.
Studieförbundet Sensus, Erikshjälpen och ett gäng amerikanska slagdängor fick Konserthuset i Karlskrona att svänga. Stämningen var utan tvekan hög i den knappt 300 personer starka publiken när Joel Nunez med stor inlevelse och i bästa elvisstil rev av välkända låtar av Elvis, Orbison och egenproducerat material. Publiken såväl stampade som klappade igenkännande med under konserten med fokus på 50- och 60-talsmusik.
Även i år var nationaldagsfirandet på Vämöparken inställt pga Corona. Kommunfullmäktiges ordförande Gunilla Ekelöf skickade därför en videohälsning https://youtu.be/m93ZjxR2la0 som avslutades med att Marinens musikkår framförde nationalsången. F17 gjorde en helikopteröverflygning med svenska flaggan.
En vacker naturbild får också följa med. Foto Björn Hansson Linslusfoto.se
Måndagen den 24 februari har du möjlighet att höra arkitekten Dorte
Mandrup berätta om byggnaden som ska bidra till ett kulturtorg och ett
offentligt rum med liv och rörelse – Karlskronas nya kulturhus.
Den övergripande visionen är att kulturhuset ska utgöra en del av ett
kulturtorg. Kulturhuset som byggnad ska bidra till att ytterligare
förhöja platsens arkitektoniska och kulturhistoriska värden och stärka
platsen som ett kulturtorg och ett offentligt rum med liv och rörelse.
Nu är du välkommen till en kväll där Dorte Mandrup, arkitekten bakom
Karlskronas nya kulturhus, berättar om byggnadens relation till
världsarvsmiljön och hur den ansluter till den historiska platsen. Under
kvällen får du även höra representanter från Karlskrona kommun berätta
om stadsutvecklingen och visionen om ett kulturtorg.
Det kommer att finnas utrymme att ställa frågor till både Dorte Mandrup
och representanter från Karlskrona kommun.
*Tid:* måndagen den 24 februari klockan 17.00–19.15
*Plats:* Hörsalen på Blekinge museum, Borgmästaregatan 21